Saturday, May 15, 2010

amirul mukminin




" Apa yang paling berat di dunia ini?" -Imam Syafie bertanyakan kepada murid-muridnya

Ada yang menjawab baja, besi dan gajah. Semua jawapan hampir benar, kata Imam Ghazali, tapi yang paling berat adalah "memegang amanah"

"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan." ( Surah Al Ahzaab 72 )

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak bisa memegang amanahnya.

firstly aku tau.mesti hangpa pelik.awat gorie nie..post menatang nie plak.dulu bukan budak surau pon mcm rushady.hahaha.lepak2 bro.nie aku just nak share

bile aku datang egypt, macam2 jenis leader aku jumpe.ade yang dari background agama ade yang dari mrsm and tak kurang jugak ustaz-ustaz yang berkepimpinan kat cnie.bile ak tengok dorang, macam mane dorang kene kutuk sebab nk tegakkan syiar islam.hohohoh.(dah mcm ustaz dah aku) .tp aku tengok dari jauh jela.tak admire dorang pon.just aku buat research on othman empire or dlm buku sejarah kerajaan turki uthmaniyah.and i do learn something from there.

during my period as a starian, then jadi ketua batch plak.aku terfikir bile aku datang sini, "kat STAR dulu time aku jadi ketua ade ke tegakkan syiar Islam?, ade Ops-Short, tapi aku pon maen pakai short.hahaha".

bukan pe la bro.kite lepas kua STAR ikot haluan masing-masingkan, macam-maam achievement aku dengar.ade jadi ketua sane.ketua sini. hopefully bile kite nak terime tanggungjawab tuh, fikir sejenak, boleh ke kite menanggung beban nie? sebab nanti time akhirat, akan ditanye owh!(aku confrim kantoi owh kene tanye nanti.hanpa support2 la aku kat padang masyar nanti).

the thing is, nak jadi leader senang, budak STAR pandai cakap and orang respect.campak la kat mane pon. but nak jadi amirul mukminin itu tersangatlah payah kawan-kawanku.

by gorie

No comments:

Post a Comment